Lapin lakeuksien maille


Ennen Rovaniemelle muuttoa tenttasin tuhansilla kysymyksillä erästä pohjoisen ystävääni niin Lapista, Rovaniemestä kuin pohjoisen mystisyydestä. Pitkän keskustelun päätteeksi hän totesi rauhallisella äänellä: ”Niin, ja se lappilaisuus, se on ehkä ennemminkin sellainen mielentila.” Muutto Lappiin tuntuu jollakin kummallisella ja vaikeasti selitettävällä tavalla tällaiselle etelän vetelälle, kuin paluulta joidenkin hyvin perustavanlaatuisten asioiden äärelle. Ehkä se tunne kumpuaa tästä Lapin rauhasta ja mystiikasta, ken tietää. Rovaniemelle muuton ansiosta lähden ystäväni viitoittamalle tielle etsimään opiskelujen ohessa sitä lappilaista ”mielentilaa”. Se on kuulemma etsimisen arvoinen asia.
Tsau, mä olen Joonatan ja tulen kirjoittamaan seuraavaa kautta opiskelijablogistina yhdessä Terhin, Reetan ja Emman kanssa.

Otin keväällä 2013 töiden ohessa aktiivisen pääsykoelukuprojektin. Kävin alkukesästä pääsykokeissa. Kesällä sain tiedon, että akateemisen maailman ovet ovat nyt auki ja ne odottavat enää vain ovista sisään astujaa. Mä olenkin yksi niistä onnekkaista, jotka saivat opiskelupaikan tänä vuonna!
Olen asunut pari vuotta ulkomailla: Turkissa, Gambiassa ja viimeksi Espanjassa. Espanjan auringon alta ja lämmöstä muutin takaisin Suomeen opiskelupaikan ansiosta puolitoista kuukautta sitten. Lomailin Suomeen tulon jälkeen hetken aikaa Turussa, jossa olen syntynyt ja uskokaa tai älkää, olen siitä ylpeä. Tosin viime aikoina kysymys: ”Mistä sä oot?”, on ollut melko haastava kysymyksenasettelu, sillä itselleni ainakin tämä "oleminen jostain" on hyvin vaikeasti määriteltävissä.
Aloitin opiskelut yhteiskuntatieteiden tiedekunnassa, pääaineena matkailututkimus. Olen ollut töissä aikaisemmin matkailualalla ja kyseinen ala on näyttäytynyt juuri minun jutuksi. Kun Lapin yliopistosta löytyi vielä tarpeeksi haastava ja ainutlaatuinen yliopistotasoinen matkailututkimuksen pääaine, loppuhistoria olikin kirjoitettu tähtiin. Jo tähän mennessä pääaine on tuntunut enemmän kuin oikealta valinnalta. Mutta sivuaine? Lapin yliopistossa on mielettömästi mielenkiintoisia sivuainevaihtoehtoja. Kuinka ikinä löydän omani? We will see.
Pari vuotta etelän lämmössä asuneena, kullankeltaisella rantahiekalla kierineenä ja turkoosinsinisessä vedessä polskineena odotankin pelonsekaisin tuntein lähes kolmen kuukauden Lapin kaamosta. Miten selviän? Noh, ehkä kuitenkin ulkomaalaisille vaihtareille kaamos tulee olemaan astetta mielenkiintoisempi, koska olenhan sentään suomalainen, joka ei vain muista mitä talvi on.
Asuessani Afrikan polttavan auringon alla muistan suunnitelleeni tulevaisuuttani ja päätin silloin asettaa itselleni kolme isoa tavoitetta Suomen come backille:

1.       Päästä opiskelemaan itseä kiinnostavaa alaa yliopistoon

2.       Hankkia sininen, suomalainen, jokamiehen polkupyörä Jopo

3.       Tehdä elämässä jotain suurta

Näistä kaksi ensimmäistä olen nyt toteuttanut. Seuraavat 5 opiskeluvuotta määrittelevät viimeisen tavoitteeni toteutumista.
Opinnot ovat pyörähtäneet käyntiin. Opintojen alussa varsinkin, kun yliopisto eikä yliopistomaailma ole vielä täysin tuttuja ja opiskelustrategia hakee vielä paikkaansa, mielessä pyörii tuhat ja sata kysymystä. Joskus itse kysymysten muodostaminen voi ensimmäisten päivien ja viikkojen informaatiotulvan aikana olla haastavaa. Ehkä se on sellaista epävarmuutta täysin uusia asioita kohdatessa ja omaa tietään etsiessä. Tekemällä oppii, niinhän se menee.
Tulen raapustamaan opiskelijablogistina opiskelijaelämästä Lapissa, omista elämyksistäni, kokemuksistani sekä oivalluksistani. Olen kirjoitustiimissä ainoa ekan vuoden opiskelija eikä yliopistomaailma ei ole ennestään millään tavalla tuttu. Siinä ovat minun lähtökohdat.
Olen kuitenkin aivan fiiliksissä yliopisto-opintojen aloittamisesta! Yliopistomaailma, Lapin yliopisto ja Lappi, olen vihdoin täällä!

JJ

Kommentit

Suositut tekstit